SCC atau PPS adalah satu (1) Badan Berkanun Kerajaan Negeri Sabah di bawah Kementerian Kewangan Negeri. Ia ditubuhkan pada 15 Jun 1955 dan bertujuan untuk membantu Kerajaan Negeri meningkatkan taraf sosio-ekonomi penduduk Malaysia di Negeri Sabah melalui fasiliti kemudahan kewangan.
SCC mendapat sumber kewangan melalui pinjaman daripada Kerajaan Negeri, bank, institusi kewangan dan pasaran modal dengan kadar tertentu dan semasa untuk melaksanakan mandat yang diberikan dengan menyediakan kemudahan pinjaman atau pembiayaan kewangan kepada pelanggannya. Kesemua kos operasi, termasuk gaji kakitangan, faedah pinjaman dan sebagainya adalah ditanggung sendiri oleh SCC.
Pada masa ini SCC mempunyai 169 kakitangan yang ditempatkan di 13 buah Pusat Pelanggan Daerah (Tawau, Lahad Datu, Sandakan, Ranau, Kota Belud, Kota Marudu, Kudat, Alamesra (KK), UTC Sabah (KK), Papar, Beaufort, Tenom dan Keningau), Pengurusan UTC Sabah (KK) dan di Ibu Pejabat (Penampang).
Sejak beroperasi 65 tahun yang lalu, SCC telah banyak membantu Kerajaan dalam pembangunan sosio-ekonomi negeri yang meliputi sektor pembangunan, industri pembinaan, peladangan, perniagaan, penternakan, pengangkutan dan sebagainya melalui pinjaman dan pembiayaan kewangan yang diberikan. Disamping itu SCC juga telah membayar berjuta-juta ringgit cukai pendapatan kepada Kerajaan Persekutuan, dividen kepada Kerajaan Negeri, faedah pinjaman kepada Kerajaan dan institusi kewangan beserta zakat.
Selain daripada menyediakan kemudahan pinjaman atau pembiayaan kewangan, SCC juga melaksanakan program amal melalui program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) untuk membantu mereka yang memerlukan dan tidak layak mendapat kemudahan pinjaman atau pembiayaan kewangan. Golongan ini adalah terdiri daripada kanak-kanak, wanita, OKU, warga emas dan penuntut IPT yang memerlukan tempat latihan perindustrian.
SCC tidak menawarkan moratorium enam (6) bulan kepada pelanggannya setelah menimbang perkara-perkara berikut:
Namun demikian, SCC juga mengambil kira kemungkinan sebilangan pelanggan memerlukan lebihan kewangan untuk membantu menampung keperluan kewangan ahli keluarga mereka yang pendapatannya hilang atau terjejas disebabkan pandemik ini. Di samping itu SCC juga mengambilkira keperluan kewangan kepada mereka yang akan merayakan perayaan-perayaan yang akan tiba tidak lama lagi serta perlunya suntikan kewangan yang berterusan ke dalam ekonomi negeri yang dapat membantu untuk terus mengerakkan ekonomi negeri.
Tawaran penangguhan potongan gaji untuk membayar semula pembiayaan kepada Anggota Perkhidmatan Awam Negeri adalah keputusan dan arahan daripada Kerajaan Negeri yang harus dipatuhi oleh SCC. Namun demikian, SCC juga ada menyediakan kemudahan khas untuk semua pelanggan. Kemudahan khas ini menawarkan lebih banyak keistimewaan daripada apa yang boleh diperolehi melalui penangguhan potongan gaji untuk membayar semula pembiayaan.
SCC menyediakan pakej khas SCC We Care untuk semua pelanggannya. Pakej khas ini melibatkan:
Di samping itu SCC juga akan meneruskan program Tanggungjawab Sosial Korporatnya (CSR) untuk membantu pihak-pihak dan rakyat yang memerlukan bantuan.
Tawaran istimewa yang terkandung dalam kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC adalah:
Di samping itu SCC juga akan meneruskan program Tanggungjawab Sosial Korporatnya (CSR) untuk membantu pihak-pihak dan rakyat yang memerlukan bantuan.
Pembiayaan peribadi (Personal Financing) 'i-Cash' dan 'i-Executive'.
Kelebihan kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC berbanding dengan penangguhan adalah:
Tiga (3) bulan selepas pengeluaran kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC. Ini membolehkan pelanggan menikmati tambahan tunai untuk dibawa pulang selama tempoh tiga (3) bulan. Tempoh tiga (3) bulan gaji tidak dipotong ini adalah sama seperti penangguhan potongan gaji selama 3 bulan untuk pembayaran pembiayaan kepada mereka yang menerima tawaran penangguhan tersebut.
Ya. Walaubagaimanapun ianya akan ditolak dari jumlah kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC yang dikeluarkan.
Semua yang layak termasuk penjawat awam Kerajaan Negeri dan Persekutuan, agensi Kerajaan Negeri dan Persekutuan, kakitangan GLC dan kakitangan swasta.
Tidak. Ia terbuka juga untuk pelanggan baru.
Kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC ini ditawarkan hanya sehingga 30 September 2020.
Tawaran istimewa yang terkandung dalam kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC ini akan dikaji semula dan diubah mengikut kesesuaian keadaan semasa.
Anda boleh memohon secara online melalui aplikasi Sabah Pay. Aplikasi ini boleh dimuat turun melalui Apple Store atau Google Playstore. Anda juga boleh memohon melalui laman sesawang SCC http://www.sabahcredit.com.my.
Ya. Pelanggan yang mempunyai akaun tertunggak dan potongan bulanan yang aktif melalui potongan gaji boleh memohon kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC dengan syarat tunggakan tersebut ditebus menggunakan kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC ini.
Anda boleh berhubung terus dengan pejabat SCC yang terdekat dan kakitangan kami akan memberi bimbingan bagaimana untuk mengemukakan cadangan penyelesaian masalah anda kepada SCC.
Sekiranya anda tidak mahu terlibat dengan penangguhan ini, anda boleh memohon kebenaran secara bertulis atau e-mel terus kepada Jabatan Bendahari Negeri (sebelum 9 April 2020). Alamat e-mel adalah james.gulongon@sabah.gov.my atau zainulariffin.yusof@sabah.gov.my. Alamat e-mel ini adalah khas untuk mengemukakan permohonan sahaja dan bukan untuk pertanyaan mengenai dengan SCC.
Jika anda tidak kesempatan untuk memaklumkan kepada Jabatan Bendahari Negeri, anda juga boleh membayar terus kepada SCC semasa tempoh penangguhan dan maklumkan kepada SCC agar akaun pembiayaan anda dapat dikemaskini dengan setiap pembayaran yang diterima.
Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), anda digalakkan untuk membuat pembayaran menggunakan aplikasi kami 'Sabah Pay' atau perbankan internet (internet banking) untuk mengurangkan pergerakan.
Ya. Kadar keuntungan/faedah bulanan yang biasa akan dikenakan kepada akaun pelanggan yang mengambil penangguhan tiga (3) bulan.
Pelanggan akan menerima notis tuntutan pembayaran daripada SCC terhadap jumlah yang tertangguh. Jika pelanggan tidak menerima cara jumlah tertangguh perlu dibayar balik, pelanggan boleh berhubung dengan SCC untuk berbincang cara yang bersesuaian untuk semua pihak.
Kemudahan pembiayaan i-Emas adalah satu kemudahan baru yang diperkenalkan khas untuk pesara kakitangan perkhidmatan awam yang menerima pencen bulanan. Kemudahan ini menawarkan keistimewaan yang terdapat dalam kemudahan khas Pembiayaan Semula SCC, iaitu kadar yang rendah dan sebagainya. Kemudahan ini bertujuan untuk pesara mendapat sumber kewangan untuk menampung keperluan kewangan mereka. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kemudahan ini, hubungilah pejabat SCC yang berdekatan.
Kemudahan lain yang ditawarkan adalah seperti berikut:
Sila berhubung dengan pejabat SCC yang berdekatan untuk mendapatkan makluman lanjut mengenai kemudahan-kemudahan ini.
Program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) SCC adalah program amal dan kebajikan yang disediakan untuk membantu rakyat Malaysia di Sabah yang memerlukan bantuan. Program ini tertumpu kepada golongan kanak-kanak, wanita dan OKU di dalam sektor pendidikan, kesihatan, kebajikan dan pembangunan sumber dengan kerjasama pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan badan-badan amal yang lain. Program ini dikendalikan oleh Yayasan Perbadanan Pinjaman Sabah.
Setakat ini, SCC telah membelanjakan lebih kurang RM45 juta untuk perkara-perkara berikut di seluruh Negeri Sabah:
SCC juga menyediakan program-program untuk warga emas dan program latihan industri untuk penuntut-penuntut IPT di Malaysia.